۵۹ بازدید

نرجس جعفری، کارآفرین برتر استان گیلان در طراحی مد و لباس، ضمن گرامیداشت هفته مقام زن با بیان جلوه‌های خلاقیت و نوآوری در پیشینه پوشش و طراحی دوخت در استان گیلان، در گفت‌و‎گو با ایکنا از گیلان اظهار کرد: لباس امروزی بیش از آن که پوششی مناسب باشد، تصویر، تبلیغ و گاه تهاجم فرهنگی است. کهن‌ترین اسناد مربوط به پوشاک در استان گیلان از یافته‌های باستان‌شناسی در تپه مارلیک(چراغعلی تپه) رودبار به دست آمده است. در این اکتشاف، طرحی از بانوی گیلانی وجود دارد که هنوز هم در لباس زنان گیلان خصوصاً در کوهپایه‌های شرق گیلان می‌توان این نشانه‌ها را پیدا کرد.

دانش‌آموخته مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی بندرانزلی با بیان اینکه متأسفانه لباس محلی و سنتی گیلان تا حدودی منسوخ شده و به‌جز در برخی مراسم ویژه، درجای دیگر نشانی از آن دیده نمی‌شود، افزود: پوشش سنتی به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های هویتی نباید کنار گذاشته شود و لازم است لباس‌های سنتی گیلانی بر اساس نیاز نسل امروز باز طراحی شود. باید ضمن توجه بیشتر به آموزش دوخت لباس‌های بومی، سنتی ‌یا تلفیقی، به بازسازی نکاتی از لباس محلی که امروزه نامملوس است نیز پرداخت.

کارآفرین برتر استان گیلان در طراحی مد و لباس تصریح کرد: باید لباس محلی را وارد چرخه فرایند تولید پوشاک کنیم. لباس‌های سنتی از رنگ و طراحی‌های مطلوبی برخوردار بوده و پوشش مناسبی نیز دارند. اما متأسفانه استفاده از این مدل‌ها یا الگوبرداری از طرح آن‌ها در طراحی لباس‌های امروزی، فرهنگ‌سازی نشده است.

جعفری تصریح کرد: استان چهار فصل گیلان علاوه بر زیبایی‌های طبیعی، از جلوه‌ای خاص در پوشاک زنان برخوردار است که با بهره‌گیری از رنگ‌های طبیعت در کمال یکرنگی، رنگین کمانی از لطافت و زیبایی را با خود به همراه داره که بر این اساس انواع طرح‌ها و تنوع رنگ‌ها در البسه محلی مناطق مختلف گیلان باید بررسی و شناسایی شود تا با توجه به چگونگی تناسب آن‌ها در امروزی کردن لباس اجتماع بانوان، به کار گرفته شود.

وی در پاسخ به این سؤال که چه ارتباطی میان صنعت طراحی لباس در گیلان و پوشش زن مسلمان برقرار است، تصریح کرد: لباس‌های سنتی به دلیل تنوع و زیبایی خاص خود می‌توانند منبع قابل توجهی از نحوه پوشش اسلامی برای طراحان و هنرمندان باشند و حفظ، آراستن و احیای آن‌ها به‌عنوان بخشی از میراث فرهنگی کشور، سبب افزایش اعتماد به نفس ملی و جلوگیری از بی‌هویتی نسل جوان خواهد شد.

جعفری البسه سنتی را الهام‌بخش برای انطباق دادن لباس ایرانی با دوران معاصر و در عین حال دوری از تقلید محض از سایر فرهنگ‌ها دانست و اظهار کرد: لباس محلی زنان گیلان سرشار از نشانه‌هایی است که با حمایت در طراحی آن‌ها می‌توان نسل نو را از گرایش به عناطر و المان‌های غربی به‌طور آگاهانه دور کرد. به امید روزی که نسل جوان متخصص با بررسی و الهام گرفتن و ایجاد تغییرات در حفظ، معرفی و ماندگاری لباس‌های محلی به اشاعه آن در جامعه امروز کمک کرده تا ریشه‌هایمان در خاک خودمان رشد و نمو کنند.

این کارشناس ارشد طراحی پارچه و لباس، لازمه برون‌‎رفت از مشکلات فعلی در صنعت طراحی لباس و پارچه و ترویج فرهنگ و پوشش اصیل ایران اسلامی را نیازمند راهکارهایی دانست و گفت: بکارگیری نقوش و طرح‌های سنتی در پوشاک امروزی، ایجاد فرصت‌های مطالعاتی و شناخت بیشتر هنرمندان و آگاهی کامل نسبت به پیشینه فرهنگی برای ارائه طراحی‌های جدید و جلوگیری از رسوخ فرهنگ بیگانه در فرهنگ بومی و محلی هرمنطقه از طریق آموزش، از جمله این راهکارهاست.

وی افزود: با بکارگیری روش‌های سازنده و مفید مانند عرضه لباس‌های محلی در بازار، در واقع می‌توان حق انتخاب چنین لباس‌هایی را برای مردم قائل شد. همچنین ‌با تبلیغ سازنده در این خصوص و بیان مزایای استفاده و بهره‌گیری چنین پوشاکی در موارد مختلف، می‌توان به ریشه‌دار شدن فرهنگ بومی درمیان نسل جدید امیدوار بود.

ارسال دیدگاه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

بالا