مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی بندر انزلی > اخبار مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی انزلی > اخبار پژوهش > ضرورت استفاده از زیبایی‌های فرهنگ ایرانی ـ اسلامی در طراحی لباس
۸۱ بازدید

مدرس دانشگاه علمی کاربردی جهاددانشگاهی بندرانزلی با بیان اینکه طراحان داخلی لباس باید با فعالیت و عملکرد مطلوب، از گرایش جوانان به لباس‌ها و فرهنگ غربی جلوگیری کنند، گفت: فرهنگ ایرانی ـ اسلامی با اصالت و زیبا بوده و می‌توان طراحی‌های گسترده‌ای در این زمینه داشت.

لیلا گلرخ، منتخب دهمین جشنواره بین‌المللی فجر در زمینه عفاف و حجاب به‌مناسبت هفته بزرگداشت مقام زن در گفت‌و‌گو با ایکنا از گیلان به تاریخچه طراحی لباس و تنوع پوشش در بانوان گیلان پرداخت و بیان کرد: لباس‌های محلی زنان گیلان را می‌توان به سه بخش شرق، غرب و مرکز تقسیم‌بندی کرد. لباس زنان شرق گیلان به لباس «قاسم آبادی»، غرب گیلان به «تالشی» و لباس زنان مرکز گیلان با عنوان «رسوخی» معروف است.

مدرس دانشگاه علمی کاربردی جهاددانشگاهی بندرانزلی ادامه داد: لباس رسوخی بیشتر در شهر ماسوله دیده می‌شود که یادگار زمان قاجار است. در لباس زنان غرب گیلان متن پارچه‌های لباس دارای گل‌های رنگارنگ و درشت بوده، در حالی که در لباس‌های زنان شرق گیلان زمینه پارچه‌ها ساده و یکرنگ است و تزئینات آن از نواردوزی‌هایی با رنگ‌های مختلف تشکیل شده است. هر چه به کوهپایه گیلان نزدیک می‌شویم لباس‌ها ضخیم‌تر می‌شود. همچنین لباس آن‌هایی که در مناطق جلگه زندگی می‌کنند، از جنس ابریشم است.

گلرخ با بیان اینکه پوشش زنان از جمله مسائلی است که از دوران قدیم دارای اهمیت بوده است، اظهار کرد: پوشش زنان در ارتباط با سیر تحولات تاریخی، اعتقادی، اجتماعی و پیشرفت صنعت به‌ویژه نساجی و پارچه‌بافی است. لباس‌های محلی برگرفته از آداب، رسوم، فرهنگ زیبای ایرانی ـ اسلامی، اقلیم آب و هوایی و… بوده که استان گیلان نیز از این قانون مستثنا نیست.

منتخب دهمین جشنواره بین‌المللی فجر در زمینه عفاف و حجاب، لباس زنان گیلان را بر پایه پوشش کامل و زیبایی دانست و تصریح کرد: از نظر رنگ، لباس‌های مردم گیلان برگرفته از رنگ طبیعت گیلان است و فرم‌های زیبای لباس هم برگرفته از کوه، دشت، دریا و جاذبه‌های خدادادی گیلان است.

وی ادامه داد: گیلانیان حتی برای لباس‌های کار، دامن‌های کوتاه با شلوار و برای محیط‌های دیگر دامن بلند استفاده می‌کردند. در گذشته با آن‌که علم طراحی لباس وجود نداشت ولی به‌خاطر نیاز و موقعیت، حتی از پارچه‌هایی مثل ابریشم، پشم، چادرشب و … که الیاف طبیعی داشت، استفاده می‌کردند ولی امروزه از پارچه‌های مختلف استفاده می‌کنند.

این کارشناس ارشد طراحی پارچه و لباس با اشاره به ترویج فرهنگ و پوشش ایرانی ـ اسلامی، اظهار کرد: یکی از کارهای مثبتی که امروزه در حال انجام است، ایده گرفتن از لباس‌های سنتی، نقوش سنتی، بناهای تاریخی ـ اسلامی، کاشی‌کاری‌های زیبای مساجد و رنگ‌های زیبای گیلان در طراحی‌های جدید و به روز‌رسانی شده است که از نظر حجاب، فرهنگ و مد به‌صورت کاربردی انجام می‌شود.

منتخب دهمین جشنواره بین‌المللی فجر در زمینه عفاف و حجاب تصریح کرد: طراحان داخلی ما باید با فعالیت و عملکرد مطلوب، از گرایش جوانان به لباس‌ها و فرهنگ غربی جلوگیری کنند. زیرا فرهنگ ایرانی ـ اسلامی با اصالت و زیبا بوده و می‌توان طراحی‌های گسترده‌ای در این زمینه داشت. طراحان فعال این حوزه باید در جشنواره‌ها حضور پررنگ داشته و حمایت شوند تا انگیزه بیشتری در این راستا پیدا کنند.

ارسال دیدگاه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

بالا